Fra drik til spisechokolade

Det var besværligt at lave varm drikkechokolade. Man brugte specielt udstyr, som f.eks. en speciel kande, chocolatieres, og en molinillo, som sikrede konsistens og skum. For at gøre chokoladedrik til et nemmere og mere tilgængeligt produkt måtte man af med noget af kakaosmørret.


I 1828 opfandt hollænderen Van Houten en metode til presning af kakaomasse, således at en stor del af kakaosmørret blev fjernet (55 % kakaosmør i kakaobønner). Det gav et mere kakaopulver-lignende produkt. Produktet fik hurtigt betegnelsen hollandsk kakao og blev en populær vare. Uden at vide det skabte Van Houten samtidigt grundlaget for at kunne lave spisechokolade - nemlig tilgængeligt kakaosmør i sin rene form.


Den første chokoladeplade blev støbt i Bristol i England i 1847 hos af Joseph Fry den Yngre. For at kunne støbe chokolade må man tilføre ekstra kakaosmør til sukkeret og kakaomassen. Peter Daniel fra Nestlé i Schweiz opfandt videre ved at tilføre mælkepulver i chokolade, og dermed blev den første mælkechokolade lavet i 1875.


I 1879 blev produktet yderligere forædlet, da Rudolphe Lindt fandt en metode til at lufte chokoladen i en såkaldt conche (conche betyder skal). Dermed fjernedes uønskede aromaer (eddikesyre), mens de gode kunne tilbageholdes. På samme måde som når man dekanterer sin vin et par timer før brug.


Spisechokoladen gav et kvantespring i behovet for kakaobønner og dyrkningen spredtes. Afrika, med Ghana og Elfenbenskysten i spidsen, blev betydelige producenter. I dag har de to lande mere end halvdelen af verdensmarkedsproduktionen.


 

Fra kvantitet til kvalitet

Spisechokoladen betød at en række producenter etableredes i anden halvdel af 1800 tallet. Anthon Berg 1884 og Galle & Jessen 1872 er blot nogle af dem.


I næsten alle europæiske lande findes der en ”gammel" chokoladeudbyder, som stadig har meget goodwill i det enkelte land. De to verdenskrige satte dog en bremse i den nye bølge af chokoladeproducenter, og råvarerne var knappe fra starten af 1900 tallet til engang i 1950’erne. Så kom der fart på i 1960’erne og fremefter. Chokolade var nu ikke kun til mærkedage, men blev en hverdagsvare.


I de senere år er der startet en ny bølge, hvor forbruget flyttes i retning af mere sofistikeret chokolade. Det er i mindre grad økonomien, der sætter rammerne for vores forbrug, men mere kaloriebudgettet - nu vil man have mest mulig nydelse for kalorierne. Det gør det mere spændende at være producent, og Toms glæder sig over at der er kommet passion i chokolademarkedet.

Tilbage til Chokoladens historie

 

Dansk succes
Toms produkter er blevet en del af danskernes dagligdag
Se dem her

© Toms Gruppen  Kontakt os  Kontrolrapporter  Facebook  ShareShare